تبلیغات
انجمن اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور - نامه ای به رئیس جمهور

انجمن اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور

نامه ای به رئیس جمهور

شنبه 13 خرداد 1385

 جامعه جنگلبانی ایران-شعبه مازندران  در ارتباط با وضعیت موجود منابع طبیعی کشور نامه زیر را برای بالاترین مقام اجرایی ایران ارسال داشته و از ایشان استمداد طلبیده است.

جناب آقای دکتر احمدی نژاد

رییس محترم جمهوری اسلامی ایران

 

 باسلام 

احتراما به استحضار می رساند جامعه جنگل بانی ایران -  شعبه مازندران متشكل از اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراكز تحقیقات منابع طبیعی، مدیران، متخصصین و كارشناسان ادارات كل منابع طبیعی‌ و حفاظت  محیط زیست، كارشناسان حقوقی، سازمان های غیر دولتی ( NGO )، اعضای بسیج مهندسین، بازنشستگان و فارغ التحصیلان جویای كار رشته های مزبور در زمینه های مرتبط با منابع طبیعی و محیط زیست فعالیت می نماید. این جامعه فارغ از انگیزه های ناشی از احساسات و مرثیه خوانی برای طبیعت، بدون قصد بزرگ نمایی و مكدّر یا نگران ساختن ذهن آن مقام عالی كشور، بلكه بر مبنای مستندات مدغن نسبت به وضع کنونی و روند بحران زای رفتار با منابع و طبیعت شمال کشور، احساس خطر نموده و مواردی را به استحضار می رساند. به دلیل ضرورت سعی در اشغال كمترین زمان از اوقات جنابعالی سرفصل های اهم موارد در قالب این عریضه تقدیم و گزارش مبسوط تر  نیز به پیوست ایفاد می گردد. امید است بارقه امید دلسوزان و متخصصین منابع طبیعی و محیط زیست كشور را با توجه ویژه و صدور دستور مساعد منور فرمایید.

تراكم جمعیت  انسانی در شمال كشور 5/2 برابر میانگین كشور است كه در برخی نواحی به بیش از 200 نفر در كیلومتر مربع (5 برابر تراكم كشور) هم می رسد. نسبت جمعیت به سهم آن از وسعت كشور سه برابر و مهاجر پذیری سالانه 14 نفر در كیلومتر مربع و از این نظر هر یك از استان های شمالی به تنهایی رتبه نخست را در سطح كشور داراست. این جمعیت سه گروه عمده شامل: شهرنشینان، ساكنین روستاهای داخل جنگل و دامداران متحرك جنگل را دربر می گیرد. این روستائیان و دامداران جنگل نشین در مجموع 3/1 میلیون نفر از جمعیت استان های شمالی را بوجود می آورند .

به طور متوسط به فاصله هر 15 كیلومتر یك شهر بزرگ یكصد هزار نفری و در فاصله بینابینی آنها شهرك ها و روستاهای زیادی بوجود آمده و كماكان در حال شكل گیری هستند. لذا نود درصد اراضی ارزشمند سواحل دریای خزر به اشغال ساختمان ها در آمده است. سرانه تولید زبالۀ عادی یك كیلوگرم است كه هشتاد درصد آن قابلیت تجزیه طبیعی دارد. هم چنین روزانه 5/1 تن زباله بیمارستانی و 2 هزار لیتر فاضلاب و پساب بیمارستانی به محیط های طبیعی وارد می شود. علاوه بر مشکلات تامین محل مناسب برای دفن زباله، بخاطر نبود سامانه های تفكیك و فناوری بازیافت، این زباله در معرض محیط مناسب كشت بیماریها گذاشته می شود و حیوانات ولگرد و پرندگان نیز آن را در سكونت گاههای موزاییكی شمال منتشر می كنند.

در بخش روستایی 6/5 درصد جمعیت روستایی كشور در 8/1 درصد سهم شمال از این وسعت زندگی می كنند. لذا در هر دو كیلومتر مربع یك روستا یا آبادی وجود دارد كه محیط پیرامونی این سكونت گاهها به باغها و اراضی زراعی تبدیل شده است. هفتاد درصد  این جمعیت در نوار میان بند تا جلگه ای زندگی می كنند. بُعد خانوار بالا همراه با جوان بودن جمعیت این نواحی، ظرف مدت كوتاهی به تشكیل خانوارهای جدید و تقسیم زمین پدر بین فرزندان منجر می گردد. اما از آنجائیكه وسعت اراضی موروثی كفاف اقتصاد خانوار جدید را ندارد، راحت ترین كار، دست اندازی و تبدیل جنگل های مرغوب و کم شیب همجوار است. لذا در عكس های ماهواره ای جدید و در باریكه جنگل های شمال ایران، روستاها به صورت جزایر عاری از درخت دیده می شوند كه در حال اتصال به یكدیگر و تشكیل مجمع الجزایر هستند.

در حوزه فعالیت های كشاورزی بر اثر بهره برداری بی رویه، سطح آبهای زیر زمینی طی دهه اخیر نیم متر افت داشته است. مصرف سالانه سموم در پنج سال اخیر بالغ بر 9 برابر دوره ماقبل آن بوده است. ظرف دو دهه 60 و 1370 در نیمی از اراضی زراعی و باغی میزان فسفر دو برابر شده و منیزیم و پتاسیم در همین درصد از اراضی به زیر حد مورد نیاز رسیده است.

متوسط رویش و تولید طبیعی کنونی جنگل های خزری دو مترمكعب در هكتار و در سال است. با احتساب نزدیك به دو میلیون هكتار وسعت جنگل های شمال سرجمع رویش و تولید چوب سالانه حدود 4 میلیون متر مكعب خواهد بود. در صورت حذف عوامل تخریب و اجرای جنگلداری علمی، جنگل های پر تولید از این پتانسیل برخوردارند که تا میزان 8-6 مترمکعب در هکتار و در سال چوب تولید نمایند. اگرچه بهبود زمینه رویش و تولید بیشتر چوب در جنگل باعث تغذیه مناسب تر خطوط صنایع چوب و کاغذ و واحدهای اقتصادی پایین دستی و اشتغال بسیار گسترده ای در مجموعه مصارف سلولزی جامعه می گردد، ولی آثار متنوع و گسترده دیگری از زمینه های اشتغال غیر سلولزی جنگل نیز عاید کشور می شود. عواید حاصل از این منبع تجدید شونده، ارزان و کم هزینه با کمترین سرمایه گذاری و فقط با حفاظت و مدیریت علمی با درآمدهای نفت قابل رقابت و حتی جایگزینی خواهد بود. میزان برداشت چوب كه با مجوز رسمی دولت برای مصارف همه واحدهای صنایع چوب و كاغذ با اشتغال مستقیم حدود یکصد هزار نفر برداشت می شود ظرف پنج سال اخیر به حدود نیم میلیون مترمكعب  تقلیل داده شده است. این مقدار در قالب برنامه و كتاب طرح جنگلداری مصوب توسط مبادی ذیربط و با صدور مجوز و تحت نظارت سازمان جنگل ها برداشت می شود. میزان مصرف چوب جمعیت 3/1 میلیون نفری جنگل نشینان برای سوخت، پخت و پز، حمام، فراوری محصولات كشاورزی و ساختمان حدود 3 میلیون متر مكعب در سال است. اما به دلیل عدم امکان برداشت چوب از مناطق پرشیب، بستر و حاشیه رودخانه ها، اراضی زراعی و سكونت گاههای روستایی و نیز جنگل های مخروبه ای که احیاء شده و عرصه های نوبت بندی شده قرق تجدید حیات، این میزان برداشت با پراكنش یكنواخت صورت نمی گیرد. لذا مقدار چوبی كه برداشت می شود به صورت متمركز در بخشی از عرصه های تولیدی واقع است كه کمتر از نیمی از وسعت جنگل ها را دربر می گیرند. بنابراین در یك برآورد عمومی میزان برداشت چوب توسط جنگل نشینان و روستاییان نزدیک دو برابر ظرفیت رویش و تولید طبیعی جنگل هاست. افراد چند پیشه ساكن در آبخیزهای شمال حداقل شش میلیون واحد دامی را به چرا می فرستند كه با فرض پراكنش یكنواخت آن در عرصه، 8/2 برابر ظرفیت علوفه تولیدی مراتع است. اما به دلایل متعدد این تعداد دام امكان تعلیف یكنواخت در تمام عرصه را نداشته و در 25 تا 30 درصد آن متمركز می شوند. لذا اگر در روزگاران قدیم تعداد دام و انسان ها با تولید جنگل ها در تعادل بوده اند، امروزه فشار دام تا ده برابر ظرفیت محلی كه در آن حضور دارد، رسیده است. این دام ها پس از گردش روزانه 2/1 تا 5/1 لیتر شیر را در اختیار دامدار قرار می دهند. این تولید در قبال خوردن نهال های درختانی بدست می آید كه با آنها می توان در هر سال نیم میلیون هكتار جنگل را احیاء نمود. در حالیكه ظرف نیم قرن گذشته در مجموع سیصد هزار هكتار نهال كاری شده است. هم اكنون بطور متوسط هر سال پنج هزار هكتار نهالكاری با هزینه هر هكتار سیصد هزار تومان انجام می شود.

بر اثر افزایش و تمرکز جمعیت و نیز بهره برداری چند شکلی و یک سویه (بدون جبران یا برگرداندن آنچه از طبیعت برداشته شده)، ظرف نیم قرن اخیر نیمی از جنگل های باقیمانده امروزی به وضعیت مخروبه تبدیل شده اند. سالانه چهارده هزار (14000) هكتار از پوشش عرصه های جنگلی محو گردیده، تغییر كاربری یافته و این روند همچنان با افزایشی سالانه ادامه دارد. این اراضی اغلب از مالكیت دولت خارج می شوند و تا زمان بسیار طولانی صدور رای و بازپس گیری، مشمول مرور زمان می شوند. اگرچه تلاش جان بركفان حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، كه ظرف سالهای اخیر بطور متوسط سالانه 21  نفر از آنان مورد ضرب و شتم و حتی شهادت قرار می گیرند، انشا ا... در پیشگاه خداوند جایگاه رفیع دارد، اما تاثیر این ممانعت ها در قبال شدت هجمه ها قابل قیاس نیست.

در شمال كشور، حسب شرایط محلی سالانه 15 تا 25 تن در هكتار فرسایش و شستشوی خاك وجود دارد. در حالیكه برای تشكیل هر 25 میلیمتر خاك حداقل سیصد سال وقت لازم است. این رسوبات روی اراضی مرغوب پایین دست و پشت سدها رسوب می كنند و عمر و بازدهی آن ها را تنزل می دهند.

بهره برداری بی رویه از گیاهان دارویی در جنگلها و مراتع و اغلب صدور آنها، اجیر شدن جوانان بیكار توسط قاچاقچیان چوب و معدن كاوان، بهره برداری بی رویه از معادن ذغال سنگ، پوك شدن اراضی و در نتیجه، رانش های وسیع در این اراضی، مدیریت نامشخص آبخیزها و رودخانه ها، برداشت بی رویه شن و ماسه و  بهم خوردن شكل طبیعی و رژیم هیدرولیك رودخانه، حذف گونه های گیاهی و جانوری نادر و در معرض خطر، مكان یابی ناقص و اشتباه مسیرهای جاده و ابنیه فنی، ایجاد برش و قطعه قطعه كردن اكوسیستم های یكپارچه حیاتی و در مجموع رفتار نسل حاضر با منابع و محیط های طبیعی موجب می شوند تا سرمایه های ملی، فرصت های تولید، امكانات و نعمت های خدادادی مشمول هشدار حق تعالی در قرآن كریم شوند و به نماد های تهدید نسل حاضر و نسل های بعدی جلوه گری نمایند. مصداق آن را می توان هم اكنون در بخش های مركزی و خشك كشور كه به سیمای آفریقای خشك شباهت یافته، یا اراضی لخت شده ای که هرچندگاه اسیر سیلاب می شوند، ملاحظه نمود. این اراضی در سده های قبل دارای آب و پوشش های حیات بخش كاروان ها بوده اند.

برای جبران بخشی از خسارات وارده به جنگل ها، مطابق مصوبات طرح «صیانت از جنگل های شمال»، دستگاه های مختلف تعهداتی داشته اند كه اغلب تحقق نیافته اند. به عنوان نمونه طرح خروج دام و دامداران از جنگل های شمال 22 درصد پیشرفت داشته، طرح احداث جایگاههای سوخت و گاز رسانی توسط وزارت نفت نمود عینی نیافته، طرح های تعادل دام و مرتع، تجمیع خانوارهای جنگل نشین روند كندی دارند و مهم تر از همه آنها، طرح تفصیلی آمایش سرزمین است که در كلیات و بدون ضمانت اجرایی از مرز كتابخانه برخی دستگاهها فراتر نرفته است.

جنگل های شمال ایران بازمانده دوران سوم زمین شناسی است. در حالیكه جنگل های مشابه آن در سایر نقاط زمین به دوران چهارم  تعلق دارند و قدمت آنها از ده هزار سال تجاوز نمی كند. این قدمت میلیونی باعث شده تا شرایط ایجاد تنوع حیات و گونه های خاص و منحصر بفرد در این آخرین حلقۀ زنجیره جنگل های پهن برگ معتدله اروپا تا آسیا، از جنبه جاذبه های توریستم و اکوتوریسم، زمینه های جذاب مطالعات علمی در جنگل های بكر، ظرفیت های عظیم تولید درآمد گیاهان دارویی طبیعی و نیز تولید انبوه چوب های روكشی و نماسازی از گونه های زیبا، كه در بازار جهانی قیمت بالا و طالبین فراوان دارند، در نقطه اوج قرار گیرد. باید اذعان داشت به دلیل قدمت كم جنگلداری علمی در ایران و درگیری همیشگی نهادهای متولی آن با مسایل اجتماعی، سیاسی و حاشیه ای، همچنین چالش ها و مشکلات فراوانی که بخش پژوهش و تحقیقات منابع طبیعی کشور با آنها روبروست، فرصت شناسایی و معرفی كامل گونه های نادر و انحصاری كه فقط در جنگل های خزری وجود دارند، فراهم نشده است. كه این خود از جاذبه های جهانی برای جلب علاقمندان و تولید درآمد كشور بشمار می رود.

 مستحضر هستید كه در دهه یا دهه های آتی رقابت و درگیری اصلی كشورها برای دستیابی به منابع آب و غذا خواهد بود. جمعیت ایران نیز در آتیه نزدیك به یكصد  میلیون نفر نزدیك خواهد شد. تامین نیازهایی كه به طور مستقیم به كشاورزی وابستگی دارند و مستلزم وجود خاك، آب و بستر تولید آن ها یعنی جنگل ها است در كوتاه مدت مقدور نمی باشد و به برنامه های میان مدت تا بلند مدت نیاز دارد. به نظر نمی رسد در آن زمان هیچ دولتی قادر باشد آب، خاك و منابع گیاهی و جانوری را از خارج وارد و اکوسیستم های کنونی را احیا نماید. هم چنین جبران و برگرداندن آنچه تاكنون و هم اكنون در جنگل های غرب، ارسباران و بخش های منهدم  شده و در حال انهدام شمال از دست رفته، در ید یك دولت یا حتی چند دوره پیاپی آن نمی باشد. و البته روند تخریب همچنان بطور فزاینده به پیش می رود و منتظر اجرای هیچ  برنامه ای نمی ماند.

بهرحال روند افزایش جمعیت استان های شمالی، مهاجر پذیری آنها و بلایای سنوات اخیر زنگ خطری برای مسئولان در مقیاس استانی و كشوری است. وقوع سیل های مهیب و خانمان برانداز و رانش های گسترده شمال كشور، كه با گذشت زمان فاصله تكرار آنها كوتاه می شود، نشان از ضرورت توجه خاص به الگوهای متفاوت مدیریت نسبت به آنچه در غیر از شمال اعمال می شود، دارد. سیل های نكا، ماسوله، نوشهر، چالوس، گرگان، كردكوی و غیره نمونه های اخیر و قابل تصور این بلایا هستند و براساس پیش بینی های كارشناسی به محض وقوع بارش  های شدید باید در انتظار حوادث اسفناك تری نیز باشیم.

بررسی ها و تجارب نیم قرن اخیر نشان می دهند كه در هر موقعیت زمانی و مكانی كه دولت منابع طبیعی را با برنامه كارشناسی كه نقش اجتماعات انسانی نیز در آن ملحوظ شده باشد، اداره نموده، در امر توسعه و حفاظت موفق تر بوده است. نمونه عینی این مدعا اجرای طرح های جنگلداری، مرتعداری و آبخیزداری توسط مجریان دولتی، شركت های دولتی و تعاونی هاست كه نسبت به مناطق فاقد طرح، ضمن اشتغال زایی، در حفاظت از اصل سرمایه با مشاركت مردم، وضع بسیار مطلوب تری دارند. لذا بر این نکته تاكید می نماید كه «جامعه جنگل بانی ایران» ضمن اعتقاد بر تلاش دولت محترم برای حل مشكلات مردم و اشتغال زایی، وجود تناقض بین حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست با برنامه های توسعه كشور را مردود می داند، اما معتقد است هرگونه تغییر در محیط های طبیعی باید در چارچوب توسعه پایدار شكل پذیرد. مفهوم توسعه پایدار نیز در شرایط طبیعی، اجتماعی و اقتصادی هر استان و مرحله ای كه در فرآیند توسعه می گذراند قابل تحلیل می باشد. در شرایط حاضر به دلیل حاكمیت شرایط مشروحه در استان های شمالی، افراد و دستگاهها برای برون رفت از ورطه موانعی كه با آن دست به گریبان هستند به راه حل های  مقطعی، بخشی نگری و روزمرّگی  رو می آورند كه در بسیاری موارد با منافع  ملی كشور در تضاد و تقابل قرار می گیرد. از جمله اینکه برای حل هر مشکلی از منابع طبیعی هزینه می شود. در حالیکه ثابت شده که ارزش اقتصادی مجموعه تولیدات هر هکتار جنگل در مقایسه با سایر کاربری های چند منظوره کشاورزی از جمله زراعت، دامپروری و باغداری بیش از دویست برابر است. لذا جنگل زدایی و تغییر کاربری جنگل ها و مراتع در کشوری که در زمره کشورهای خشک جهان، در رده کشورهای با پوشش کم، در گروه فرسایش خاک شدید و تنزل مقدار آب قرار گرفته و اعتبارات مصرفی آن برای جبران بلایای طبیعی سه برابر میانگین جهانی است، به صلاح نمی باشد. به هرحال از آنجائیكه جبران این صدمات در كوتاه مدت و حتی برخی موارد در دراز مدت هم مقدور نمی باشد، مستدعی است در صورت صلاحدید دستور فرمایید پیشنهادات ذیل مدّ نظر و مورد اقدام قرار گیرند:

1- شورایعالی حفاظت محیط ‌های‌طبیعی تحت مدیریت استانداری ‌های شمال كشور و مركب از دستگاه های نامبرده ذیل به صورت نهاد رسمی و دارای رای قابل اجرا شكل گیرد تا نسبت به تدوین و ارائه طرح ها به شورایعالی محیط زیست كشور اقدام نماید. ترکیب پیشنهادی: استانداری، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی، معاونت سازمان جنگلها و مراتع در شمال، اداره كل منابع طبیعی استان، اداره كل حفاظت محیط زیست استان، سازمان جهاد كشاورزی، دانشكده های منابع طبیعی، مركز تحقیقات منابع طبیعی، مركز تحقیقات دریای خزر، شركت آب منطقه ای، دانشگاه علوم پزشكی، مركز تحقیقات شیلات.

2- كلیه طرح های توسعه ای استان با محوریت بخش كشاورزی و اصلی ترین زیر بخش آن، یعنی منابع طبیعی و محیط زیست، شكل گیرند. از آنجائیكه كشاورزی پایدار تنها در بستر آبخیزها و محیط های طبیعی و متعادل قابل دستیابی است، حفاظت از منابع آب، خاك، گونه های گیاهی و جانوری محور تمام برنامه ها و طرح ها قرار گیرد.

3- طرح تفصیلی آمایش سرزمین در مقیاس کاربردی و دارای سامانه و فناوری به روز رسانی اطلاعات منابع تهیه و به تایید مراجع ذیربط برسد.

4- تصمیمات محوری و فراگیر توسط مراجع ذیربط اعم از دستگاههای متبوع قوای مختلف كه به نوعی به منابع طبیعی و محیط زیست ارتباط می یابد، منوط به انطباق با طرح تفصیلی آمایش سرزمین شمال كشور، مبتنی بر توسعه پایدار مصوب شورایعالی محیط زیست كشور باشد .

5- علیرغم اهداف مثبت تصمیم گیرندگان، در امر خطیر واگذاری اراضی به اشخاص ملاحظات غیر فنی و سوء استفاده های بعدی آن خسارت های جبران ناپذیری به انفال وارد نموده است. لذا برای پرهیز از تکرار این واقعه برنامه های‌ خود اشتغالی و واگذاری یا در اختیار گذاشتن اراضی در چارچوب طرح تفصیلی آمایش سرزمین شكل گیرند.

6- در کشورهای صاحب جنگل های مشابه خزر که با مسایل اجتماعی نظیر آنچه در این خطه حاکم است روبرو بوده اند، تجربه های کارآمدی بجا مانده است. آنها این اکوسیستم ها را ویژه تولید محصولات منابع طبیعی و اکوتوریسم تعیین نموده و لذا در یک برنامه میان مدت همه فعالیت های متضاد با آن به سایر کاربری ها منتقل و تبدیل شده است. اتخاذ این راهبرد نیز می تواند در جهت دهی برنامه های مذکور مفید واقع شود.

7- یکی از مهم ترین مبانی مدیریت مناسب بر این جنگل ها وجود اطلاعات دقیق، روز آمد و فرایند پردازش اطلاعات و استخراج راهکار اصلاح روش های مدیریت از طریق پژوهش های کاربردی است. در این راستا اولین گام وجود نقشه های مقیاس مناسب برای ثبت مالکیت و حاکمیت بر منابع، اثبات تخلفات، تجاوزات و تغییر کاربری ها با قابلیت تکرار، تصحیح و روزآمد کردن آنست. مدیریت حفاظت و تولید جنگل ها از طریق پایش مجهز به فناوری اطلاعات زمینی و ماهواره ای با آماربرداری های سراسری با تناوب دهساله قابل حصول است. با توجه به اینکه مدیریت یکپارچه بر فرایند های گسترده و متنوع اطلاعات در حوزه وظایف، امکانات و اعتبارات سازمان جنگل ها نمی گنجد، موافقت آن مقام محترم برای مشارکت دستگاههای مرتبط در سطح دولت را می طلبد.   

8-  نظر به اینكه مناسب ترین شیوه اشتغال زایی برای جمعیت های پراكنده، طرح های خُرد و محلّی است برای تهیه و تدوین طرح های جامع منابع طبیعی شامل: جنگلداری و طرح های چند منظوره الحاقی به آن نظیر پرورش ماهی های سردابی، پرورش كرم ابریشم، پرورش زنبور عسل، پرورش قارچ، پرورش پرندگان وحشی، جوجه كشی و مرغ محلّی، قالی و جاجیم بافی، صنایع دستی، سبد بافی، زراعت چوب و درختان سریع الرشد، و غیره با حمایت و ارائه تسهیلات بانكی مناسب مساعدت شود. تا بدین ترتیب هم دانش آموختگان دانشگاهی جویای كار و هم جوانان روستایی و شهرك های همجوار جنگل از اشتغال مناسب بهره مند شوند.

9-  تمامی دستگاهها، نهادها، شركتها یا افرادی كه برای فعالیت خود از منابع طبیعی، آب و خاك استفاده می كنند موظف باشند ارزش  طبیعی آن را كه معادل ریال به آنها اعلام می شود به دولت پرداخت نمایند تا در زمینه احیاء و بازسازی و جبران ضایعات وارده از ناحیه همان نوع فعالیت مصرف گردد.

10-  استقرار صنایع در شمال كشور منوط به سازگاری آن با محیط های طبیعی و در خدمت مستقیم بخش کشاورزی باشد. 

11-  برای رفع مشکلات اجرایی طرح «صیانت از جنگل های شمال» تمهیدات لازم اندیشیده شود، این طرح با تمامی ابعاد با سرعت هر چه بیشتر به جریان در آید و دستگاه های متعهد، تعهدات تعریف شده را به عمل رسانند.

12- علیرغم صدور دستور برخورد با قاچاقچیان، متخلفین و متجاوزین به منابع طبیعی و محیط زیست توسط رده های عالی قوای مجریه و قضاییه مشکلات همچنان جاری است. تاکید آن مقام محترم در مورد بررسی و رفع علت یا علت ها بسیار کار ساز خواهد بود.

13- شبكه حفاظت محیط های طبیعی با همكاری سازمان یافته فرمانداری ها، شوراهای اسلامی، بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، و هماهنگی سازمان جنگلها و مراتع و محیط زیست سازماندهی شود.

14-  تشكل های زیست محیطی و منابع طبیعی غیر دولتی ذیصلاح برای پشتیبانی فرهنگی و بسیج كردن مردم مورد تقویت و حمایت قرار گیرند.

در خاتمه ضمن قدردانی از حضرتعالی بخاطر صدور دستور « جلوگیری از هر نوع تجاوز به منابع طبیعی و معرفی متخلفین در هر سمت و عنوانی به مردم» ، امید است متولیان اجرا و پیگیری این دستور قابل تحسین  نیز با جدیت و دقت عمل، آن را مطمح نظر قرار داده و در صورت روبرو شدن با موانع، با اتكال به خداوند از همیاری مردم هوشمند و صادق بهره جویند. اعضای جامعه جنگل بانی ایران – شعبه مازندران افتخار دارند به استحضار برسانند كه این جامعه با تمام ظرفیت علمی، پشتوانه تجربی، مدیریتی و مردمی كه از آن برخوردار است، در صورت تمایل آن مقام  محترم، هیئت محترم دولت، استانداری و سایر مسئولین محترم برای بررسی و ارائه نظرات كارشناسی مستند و سریع، در هر موردی كه نیاز  باشد، انجام وظیفه نماید

 

  اسماعیل كاظمی           

  رییس هیات مدیره جامعه جنگلبانی ایران – شعبه مازندران



[ شنبه 13 خرداد 1385 - 10:06 ق.ظ ]
[ویرایش شده در : - - -]

[ پیام ()|| انجمن ] [عمومی , ] [+]